LOGO5

ElSqBgEnFrDeItRuEsTr

ETOA Logo1

A+ A A-

Φιλοδώρημα - Πότε

  • Εμφανίσεις: 5419

Tips

Μεταβείτε απ' ευθείας σε: Ξενοδοχεία / Εστιατόρια / Ξεναγοί - Οδηγοί / Εξαιρέσεις / Ο τσιγγούνης ταξιδιώτης / Γενικές Συμβουλές

Ανακαλύψτε όλους εκείνους τους τρόπους που κάνουν το σωστό φιλοδώρημα να αποδεικνύει την καλή σας σχέση με το... savoir vivre, «προστατεύοντάς» σας παράλληλα από το φθονερό βλέμμα του σερβιτόρου...


ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ

Groom
Θεωρείται άτυπη «υποχρέωση» κάθε ταξιδιώτη να φιλοδωρεί τον αχθοφόρο που επωμίζεται κάθε φορά τη μεταφορά των αποσκευών. Συνήθως το ποσό που αποδίδεται κυμαίνεται στα €1-2, εξαρτάται πάντοτε, βέβαια, από το πλήθος των αποσκευών. Τώρα, αν συνοδεύεστε από την οικογένειά σας και, δυστυχώς για τον groom, έχετε αποφασίσει να κουβαλήσετε όλο το σπίτι σας μαζί, θα χρειαστείτε το πιθανότερο δύο βοηθούς, οπότε δέον είναι να τους αφήσετε γύρω στα €8-10.
Στην εξαιρετική περίπτωση, που το δωμάτιό σας απέχει από τη reception 200-300 μ. και δεν πηγαίνει ως εκεί ούτε αμαξάκι αλλά ούτε και κανονικό αυτοκίνητο, όπως αντιλαμβάνεσθε, το... άχθος του αχθοφόρου μεγιστοποιείται. Η ανταμοιβή για τον κόπο του θα πρέπει να είναι ισάξια των €5-8, έστω και αν ανταποκρίνεται στο κουβάλημα μιας μόνο αποσκευής.

Καμαριέρες
Το κόλπο για να έχετε ένα πιο καθαρό και τακτοποιημένο δωμάτιο από των φίλων σας που μένουν στο ίδιο ξενοδοχείο, είναι ένα, απλό και πανάρχαιο. Από την πρώτη ημέρα διαμονής σας σε οποιοδήποτε ξενοδοχείο, βάλτε διακριτικά κάτω από το μαξιλάρι σας από €1-5 (απλό δωμάτιο, ξενώνας, σουίτα, family room). H καμαριέρα θα το βρει, θα το εκτιμήσει και θα απολαύσετε service που δεν έχετε φανταστεί!

Υπάλληλοι reception
Οι υπάλληλοι της reception είναι σπάνιο να γίνονται αποδέκτες φιλοδωρημάτων. Αν, όμως, τύχει να ζητήσετε μια μικρή «εκδούλευση»  (π.χ. εισιτήρια θεάτρου, κράτηση τραπεζιού σε εστιατόριο) και διαπιστώσετε ότι ο υπάλληλος έχει κάνει τα αδύνατα δυνατά για να σας εξυπηρετήσει, πριμοδοτείστε τον με €5-10.

Θυρωροί
Οι πραγματικοί gentlemen και αυτοί που μένουν σε luxury ξενοδοχεία ανταμείβουν έμπρακτα -συνήθως με €2- ακόμη και τον άνθρωπο που τους ανοίγει τη πόρτα. Στη σημερινή εποχή, βέβαια, και λόγω της οικονομικής ύφεσης ακόμα και οι θυρωροί... περνάνε κρίση! Όταν, όμως, βρέχει καταρρακτωδώς κι ο άνθρωπος έχει εγκαταλείψει τη θέση του για να σας βρει ταξί και ταυτόχρονα σας συνοδεύει με την ομπρέλα του για να μην βρέξετε το ακριβό σας κουστούμι ή φόρεμα, τότε θα θεωρηθείτε απαράδεκτοι, αν δεν εκφράσετε την ευγνωμοσύνη σας με €5 στο χέρι ή στην τσέπη του.

 

ΕΣΤΙΑΤΟΡΙΑ
Πρώτα από όλα, θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι το tipping ως συνήθεια ξεκίνησε από τα εστιατόρια και συγκεκριμένα από το Παρίσι, με απώτερο στόχο να ενισχύσει τους σερβιτόρους που ως μισθό είχαν μονάχα ένα πιάτο φαγητό. Ο κανόνας λέει ότι ότι το tip για το service του φαγητού αντιστοιχεί στο 8%-15% του συνολικού λογαριασμού σας. Σε πολλές χώρες όπως στις ΗΠΑ, το φιλοδώρημα εντάσσεται στο τελικό ποσό της απόδειξης που φτάνει στο τραπέζι σας -συσσωματώνεται έτσι στην τιμή του φαγητού. Αυτό μέχρι πριν λίγα χρόνια εφαρμοζόταν και στην Ελλάδα, αλλά λόγω του ότι πολλοί εστιάτορες κρατούσαν το tip του service για λογαριασμό τους, κάτι τέτοιο πλέον δεν ισχύει. Το ίδιο ακριβώς θα πρέπει να κάνετε κι όταν παίρνετε ένα ποτό ή ένα μπουκάλι κρασί∙ tip, άλλωστε, δεν αφήνουμε μόνο όταν τρώμε. Όπως και να' χει, μην ξεχνάτε ποτέ ότι η οικονομική κατάσταση των σερβιτόρων εξαρτάται και ελπίζει στη γενναιοδωρία σας.

ΞΕΝΑΓΟΙ-ΟΔΗΓΟΙ
Στους ξεναγούς, όταν πρόκειται για ατομική συνάντηση, διαπραγματεύεστε από πριν το ποσό που θα χρεωθείτε. Αν τον κρατήσετε μαζί σας όλη την ημέρα, θα πρέπει να του πληρώσετε το φαγητό και το νερό του, έστω κι αν δεν το έχετε συμφωνήσει. Αν προτιμάτε τη μοναξιά σας μπορείτε να τον φιλοδωρήσετε με €5-10, ώστε να γευματίσει μαζί με τον οδηγό. Αν ο ξεναγός σάς έχει γλιτώσει χρήματα από άσκοπες αγορές ή κατόπιν σκληρού παζαρέματος με εμπόρους, ως αναγνώριση του κόπου του, «δικαιούται» μια μικρή αναλογία του κέρδους που είχατε (π.χ. γλιτώσατε €50, γυρίστε του πίσω τα €5). Έτσι θα νιώσει χαρούμενος και θα προσπαθεί συνεχώς να σας προσφέρει υπηρεσίες, ακόμα και αν δεν τις έχετε προσυμφωνήσει.
Στους οδηγούς δεν είθισται η απόδοση tip καθώς είναι σίγουρο ότι ένα μικρό ποσό των χρημάτων «ευγνωμοσύνης» που λαμβάνει από εσάς ο ξεναγός, πηγαίνει και στον οδηγό.

ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ
Υπάρχουν, εντούτοις, περιστάσεις που το φιλοδώρημα λογίζεται από προαιρετικό μέχρι απαξιωτικό. Ποιες είναι αυτές; Στην Ιαπωνία αποτελεί ασυνήθιστο φαινόμενο και μπορεί να θεωρηθεί υβριστική κίνηση, τόσο στα εστιατόρια όσο και στα ταξί. Στους ιδιοκτήτες ξενοδοχείων και εστιατορίων δεν γίνεται ποτέ αποδεκτό γιατί μπορεί να εκληφθεί ως ενέργεια υποτίμησης. Το ίδιο συμβαίνει και με τους διευθυντές ξενοδοχείων, μουσείων κ.λπ. Επίσης, δεν είναι λίγες οι φορές που απαγορεύεται να αφήνουμε φιλοδώρημα σε κέντρα μασάζ και αισθητικής. Είναι πολιτική αυτών των κέντρων ο πελάτης να μην μπαίνει με χρήματα στον ιδιαίτερο χώρο περιποίησης (ο νοών νοείτω...). Εκτός των άλλων, φιλοδώρημα δεν δέχονται οι γυναίκες και τα παιδιά που ζουν σε μουσουλμανικές χώρες. Στην αντίθετη περίπτωση χαρακτηριστεί ως μεγάλη προσβολή. Μπορούμε, ωστόσο, να τους χαρίσουμε καραμέλες ή είδη ρουχισμού (παπούτσια, φανέλες κ.λπ.), που δεν μας χρειάζονται. Εννοείται, πως δεν προσδοκία φιλοδωρήματος δεν έχει επ' ουδενί  το αγενές γκαρσόνι, που δεν σας προσέχει και σας ταλαιπωρεί στην παραγγελία σας. Οι ταξιτζήδες ανήκουν επίσης σε αυτή την κατηγορία.

Ο ΤΣΙΓΓΟΥΝΗΣ ΤΑΞΙΔΙΩΤΗΣ
Μπορεί να φαντάζει υπερβολικό, αλλά σας πληροφορούμε ότι, αν δεν αφήσετε σε κάποιους ανθρώπους φιλοδώρημα ή τους μειώσετε αποδίδοντάς τους χαμηλότερο ποσό του αναμενόμενου, οι διακοπές σας μπορεί να αποβούν δυσάρεστες. Τι μπορείτε να πάθετε; Εάν με την άφιξή σας στο ξενοδοχείο οι αχθοφόροι δεν μείνουν ικανοποιημένοι με το tip τους, τότε όταν θα αναχωρείτε ξαφνικά δεν θα βρίσκετε κανένας να σας εξυπηρετήσει ή μπορεί να υποστείτε καθυστέρηση της τάξεως της μισής ώρας. Εύκολα μπορεί επίσης να μην βρίσκετε ταξί, το πούλμαν του ξενοδοχείου να έχει χαλάσει, τον οδηγό να τον έχει πάρει ο ύπνος και τα €3-4 που λυπηθήκατε στην αρχή να σας κοστίσουν τελικά απίστευτη ταλαιπωρία και ενδεχομένως το χάσιμο μιας πτήσης ή ενός απόπλου. Επίσης, αν ο ξεναγός κι ο οδηγός δεν μείνουν ευχαριστημένοι από τη... γαλαντομία σας,  μπορεί να εισπράξετε πλαστά χαρτονομίσματα, να σας κλέψουν το πορτοφόλι και να σας πουλήσουν «φύκια για μεταξωτές κορδέλες» οι έμποροι στο παζάρι. Όσο για τα εστιατόρια; Συνήθως οι πονηροί ταξιδιώτες παραλείπουν το πουρμπουάρ, επειδή είναι σίγουροι ότι δεν θα ξαναεπισκεφθούν το ίδιο εστιατόριο για δεύτερη φορά κατά τη διάρκεια της εκεί διαμονής τους. Έλα, όμως, που μερικές φορές συμβαίνει. Και τότε όχι μόνο θα φάτε τη βρωμιά του αιώνα αλλά το πιο πιθανό είναι να κάνετε συντροφιά στην τουαλέτα του ξενοδοχείου σας για όλο το υπόλοιπο ταξίδι.

ΓΕΝΙΚΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ
Θα πρέπει να ξέρουν όλοι όσοι ταξιδεύουν σε Ελλάδα και εξωτερικό ότι το χαμόγελο  και η απλοχεριά πάντα ανταμείβονται! Ποτέ δεν μπορείς να ξέρεις πότε θα χρειαστείς έναν άνθρωπο και υπό ποιες συνθήκες. Στον προϋπολογισμό που θα κάνετε για το επόμενο ταξίδι, λοιπόν, υπολογίστε κι ένα μικρό ή μεγάλο ποσό για τα φιλοδωρήματα. Σίγουρα θα σας «επιστραφεί» και με το παραπάνω!
Πηγή: travelstyle.gr

Login or Register

Facebook user?

You can use your Facebook account to sign into our site.

fb iconLog in with Facebook

LOG IN

Register

User Registration